Thursday, February 24, 2011

sampah di masjid : apa peranan kita?

0
10:57 PM Thursday, February 24, 2011
assalamualaikum semua..!

sejak aq diterima bekerja sebagai guru ganti di SK. Likas nie..maka hampir setiap harilah aq akan berjalan kaki dari sekolah untuk pulang ke rumah. Kadang-kadang kalau malas berjalan pulang ke rumah aq minta my brother yang ambik..hehee..sama juga ceritanya bila ke sekolah.. aq akan dihantar guna kereta ataupun aq naik bas..x laratlah mo jalan kaki pegi sekolah..nanti sampai sekolah x larat plak mo mengajar..hehehe..

ok lah..berbalik kepada cerita..disebabkan hampir setiap hari aq berjalan kaki pulang ke rumah..maka aq pun selalu melihat pemandangan di kanan, kiri, depan dan belakang aq..(jalan tengok belakang ker??) hari-hari aq tengok benda yang sama : SAMPAH DALAM LONGKANG...!!

hmmm..actually sakit jugak mata menengok sampah berlonggok di dalam longkang tuh..tapi apa ble buat..xkan aq mo pegi pungut semua sampah tu kan??rasionallah sikit..hehehe...lebih menyedihkan lagi bila longkang itu berada di depan masjid..perkara macam nie sudah pasti akan mencemarkan imej masjid yang merupakan tempat beribadah orang-orang Islam..?


hmmm..sedihkan bila tengok keadaan longkang masjid macam nie..walaupun masjid nie terletak di dalam kampung..tidak bermaksud kebersihannya harus diketepikan. pihak-pihak yang berkenaan seharusnya mengambil langkah proaktif bagi mengatasi masalah ini, bukannya terus membiarkan tanpa sebarang tindakan.


DARI MANA SAMPAH INI DATANG??


untuk pengetahuan pembaca sekalian, masjid jamek kg. likas ini berkongsi tapak lokasi dengan sebuah sekolah agama, SUIS LIKAS. bersebelahan dengan SUIS LIKAS pula ialah SK. LIKAS..(tempat aq mengajar..hehehe) ini bermaksud, hampir keseluruhan sampah di dalam longkang ini adalah berpunca daripada murid-murid di kedua-dua buah sekolah itu.isshhhh...cikgu dorang ni x ajar ka buang sampah dalam TONG SAMPAH? (marah diri sendiri..hahaha) tapi yang menghairankan..xkan sampah seperti ini dibuang oleh murid-murid??
dalam longkang ada kotak??

hmm..pelik bin ajaib..apa yang budak-budak tu buat dengan kotak nie? kalau bukan budak-budak yang buat..siapa pula?? "Lu pikirlah sendiri..!!"hahaha

hisshhh!!teruk sungguh!!

perkara macam nie tidak seharusnya dibiarkan berterusan tanpa sebarang tindakan. Sebagai seorang rakyat yang prihatin, aq menyarankan pihak-pihak berkenaan buatlah sesuatu..haaa..guru besar SK.LIKAS boleh ja suruh budak-budak SK.LIKAS tu buat kerja amal pungut sampah..pastu bagilah upah makan-makan sikit..(dalam nie beranilah mo cakap..cuba depan-depan?hahahahaha)

budak-budak SUIS LIKAS pulak..buat jadual harian petugas pemungut sampah..hehehehe...pastu AJK Masjid Jamek Likas pulak panggillah penduduk yang berdekatan buat pahala bersihkan longkang tu..barulah sama-sama maju..kebersihan masjid pun terjaga..malah bertambah CERIA..hehehehe
so..pikir-pikirkanlah yer??=)

p/s : UNTUK KEBAIKAN BERSAMA...ada laa orang kena saman pas nie..huhuhuu (silap haribulan harta karun pun boleh jumpa dalam longkang tu..=P)


daftar affiliate FREE dan jana wang tambahan di sini

Aqilah Tahir

Thank You for Spending Your Times Here. Until We Meet Again. Adios!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...