Tuesday, November 27, 2012

Erti Cinta...?

2
4:32 PM Tuesday, November 27, 2012
Seorang wanita tua ditanya..apakah maksud cinta?
Maka dia menjawab:

Pertama kali aku mendengar perkataan cinta ketika aku kecil, dan ia diungkapkan oleh ibuku..ibu menciumku dan mengatakan (Ibu sayang kamu)..
Maka aku katakan : Cinta itu keamanan dan kehangatan

Ketika aku remaja aku mendapat surat di bawah pintu daripada anak jiranku. Tertulis di dalamnya namaku dan (Aku Cinta Kamu)
Maka aku katakan : Cinta itu keberanian dan kegilaan

Ketika aku telah bertunang..tunangku berkata padaku (Aku Cinta Kamu)
Maka aku katakan : Cinta itu cita-cita, harapan dan keinginan

Ketika aku telah berkahwin..suamiku mengatakan padaku..(Aku Cinta Kamu)
Maka aku katakan : Cinta itu kerinduan, kesungguhan dan satu nostalgia

Dan ketika dia pulang ke rumah dan menikmati hidangan yang aku sediakan lalu mengungkapkan (Aku Cinta Kamu)
Maka aku katakan : Cinta itu adalah rasa syukur dan penghargaan

Masa berlalu..kepalaku sudah beruban..suamiku mengusap kepalaku dan berkata (Aku Cinta Kamu)
Maka aku katakan : Cinta itu belas kasihan dan kebaikan

Kami semakin berumur..dan setiap kali ia mengatakan (Aku Cinta Kamu)
Maka aku katakan : Cinta itu kesetian..kebenaran..dan keikhlasan...

سُئلت امرأة عجوز عن الحب و ما هو معناه؟؟

فأجابت:

أول مرة سمعت تلك الكلمة كنت طفلة صغيرة و كانت من والدتي حينما قبلتني وقالت اني أحبك 
فقلت الحب هو الامان وحضن دافيء

وعندما بلغت سن الرشد وجاءتني رسالة تحت الباب من ابن الجيران مكتوب عليها اسمى وبداخلها اني أحبك 
فقلت الحب هو الجرأة والجنون .

"وعندما تمت خطبتي قال لي خطيبي "اني أحبك
فقلت الحب طموح وأمل و ارادة.

"وعندما تزوجت قال لي زوجي "اني أحبك
فقلت الحب شوق ولهفة وحنين.

"وعندما عاد من الخارج و وجد المائدة جيدة والبيت منظم قال لي "اني أحبك
فقلت الحب شكر و تقدير.

و مرت السنين و تسرب الشعر الابيض الى رأسي ، نظر زوجى للشعر الابيض و قال اني أحبك
فقلت الحب رحمة وعطف.

"طال العمر وصرنا عجوزين و كل مرة يقول "اني أحبك
فقلت الحب وفاء وصدق واخلاص





Aqilah Tahir

Thank You for Spending Your Times Here. Until We Meet Again. Adios!

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...