Friday, May 4, 2012

Apa Yang Perlu Ku Pinta Pada-MU?

0
5:03 AM Friday, May 4, 2012
Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua readers blog aq yang setia.  Semogo korg semua sihat dan sejahtera and sentiasa happy go lucky menjalani hidup korg.  Aq tabik springggg ngan orang yang masih boleh tersenyum even dia ada problem or masalah yang membelenggu hati dan sanubarinya....cheeewaahhh.. :)  So hari ni disebabkan aq x rasa nak tido..aq nk kongsikan satu benda ngan korang semua....
Benda ni aq dapat masa kelas Maharah Istima' ptg tadi.. As usual, ustazah akan tunjukkan video ceramah arab then kitorang kena keluarkan isi dari ceramah tu..mmg pening jgak la nk wat..huhu..tapi bila da dengar berulang2 kali..akhirnya dapat jugak isi2 penting dalam tu..xlah banyak..tapi...ada la jugak.
http://www.emocutez.com
satu kemajuan..hohohoho


ok lah..berbalik kepada topik di atas....

Memang menjadi kelaziman dan adat manusia, bila perlukan sesuatu, dia akan mintak..bila x perlu, dia x mintak laa..kan? betol x tu? betol kan? aq taw laa..pasal aq pun manusia jugak..hehehe... Manusia ni memang macam tuh

Ok..aq bagi satu situasi..si polan ni tepon si polan yang mmg dah bertahun2 dia x kontek..tanya khabar n what so ever dalam masa 5 minit..then after that baru bgtaw.."sebenarnya aq ada hajat"....HAAAA...memang macam tu lah kalo nama dia manusia..kan3? and then 2 5 tahun pastu..dy kontek lagi..pon style sama jugak...tanya2 khabar bagai dalam masa 5 minit..then.."aq ada sumting nk mintak tolong ni..."

2 3 tahun kemudian..kontek lagi...pooon sama jugak style yg digunapakai

PERSOALANNYA...ADAKAH SI POLAN TU AKAN TOLONG LAGI?

kalo aq mmg xlah kott..apa ko hengat aq ni tempat ko mintak pertolongan jer? time aq susah ko x tolong aq pon?? (Ada x rasa cam yang aq rasa? ada kaann?hehe)


Masalahnya sekarang...bila kita berdoa kepada Allah..kita buat benda yang sama macam yang kita buat dengan manusia.. -bila ada problem or hajat baru nk kontek- INI MEMANG TAK PATUT...tapi itu yang kita buat,.

TAPI...Allah x mcm manusia..kita mintak lah macam2..mintak lah banyak mana pun..INSYAALLAH Allah akan dengar...kalo x cepat..Dia bagi lambat..kalo x dapat benda yg kita mintak..Allah bagi benda lain..sebab Allah tu Maha Penyayang, Maha Pemurah dan Maha Adil..

ADA SATU SITUASI LAGI..yang ni kat dalam surau..dalam tu ada 3 orang.. si A, si B, dan si C. ketiga2 orang ni solat dalam surau..habis solat.. si A doa kat Allah supaya isteri dia selamat bersalin,si B pulak doa mintak anak dia sihat..si C yang duduk kt tgah2 A dan B ni tgok kiri kanan..sorg mintak bini selamat..sorg mintak anak sihat.. si C pun fikir..aq nk doa apa ni? Anak bini alhamdulillah sihat, duit ada, kereta ada, masalah tiada..fikir punya fikir..si C pun ckp..Alhamdulillah..dah xtaw nk mintak apa lagi...

Lawak jugak bila ada orang macam tu..ntah2 kita pun camtu jugak..ye tak?hehee.. BUKAN MACAM TU..jangan fikir bila kita dah ada semua benda yang kita inginkan kita dah x payah berdoa kepada Allah lagi..TAPI INGAT..kadang2 nikmat yang Allah bagi tu jugak sebenarnya adalah satu ujian daripada Allah..
:)

Rasulullah S.A.W. pun pernah hadapi benda yang sama. Pada satu masa tu semua benda yang Baginda nak dah tercapai...contohnya, kaum Muslimin bersatu, isteri-isteri Baginda menjadi isteri solehah dan banyak lagi..semua Rasulullah dah dapat..Adakah Rasulullah x berdoa? TAK...tapi Rasulullah baca doa ni..

اللّهم إنّي أعوذُبِكَ من زَوَالٍ نِعمَتِك وفُجاَةٍ نِقمَتِك

Maksud doa ni : Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada nikmat yang berterusan dan musibah yang datang secara tiba-tiba.

Marilah kita sama-sama amalkan doa ni..tiada alasan untuk kita tidak berdoa.. sebab orang yang tidak berdoa kepada Allah boleh dikategorikan sbagai orang yang sombong.. Jadi, jomlah kita ingat-mengingati satu sama lain..agar kita tidak tergolong dalam kumpulan orang yang....? Rugi....Insya Allah

http://www.emocutez.com

Aqilah Tahir

Thank You for Spending Your Times Here. Until We Meet Again. Adios!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...