Friday, June 24, 2011

Cara Bijak Mengurangkan Penggunaan Elektrik

0
11:04 AM Friday, June 24, 2011
Mempunyai rumah yang cekap tenaga adalah salah satu cara untuk mengurangkan penggunaan elektrik dan ia merupakan salah satu penyelesaian yang paling belum diterokai untuk mengurangkan kesan kepada alam sekitar. Berikut adalah beberapa penyelesaian yang disediakan untuk anda bagi memiliki rumah yang cekap tenaga.



Matikan peralatan elektrik yang tidak digunakan 

Apabila alatan tidak digunakan untuk tempoh masa yang lama, tanggalkan plug alatan tersebut. Peralatan yang berada dalam mod siap sedia (standby) atau pengecas bateri yang dipasang masih boleh mengalirkan sedikit kuasa. Di sini berlakunya pembaziran tenaga.

Gunakan lampu kalimantang padat 

Lampu kalimantang padat menggunakan tenaga dua pertiga kurang dan boleh bertahan enam hingga 10 kali lebih lama berbanding mentol lampu pijar. Ia juga menghasilkan haba sedikit. 

Gunakan mentol watt lebih rendah
 

Daripada menggunakan mentol 100 watt, anda hanya mungkin memerlukan mentol 60 watt untuk beberapa kawasan di rumah anda. 
 
Menggunakan sepenuhnya peti sejuk anda

Biarkan makanan sejuk di luar terlebih dahulu sebelum meletakkannya ke dalam peti sejuk. Stok peti sejuk anda dengan sewajarnya kerana peti sejuk yang terlebih beban akan  menggunakan tenaga yang lebih. Juga letakkan peti sejuk sekurang-kurangnya 4 inci daripada dinding untuk mengelakkan motor peti sejuk bekerja lebih daripada yang sepatutnya.
 
Optimumkan jumlah cucian

Anda boleh mencuci pakaian dengan air sejuk dan juga hanya membuat cucian dengan jumlah yang banyak. Apabila jumlah cucian kurang, pilih tetapan yang betul pada mesin basuh anda. Cuba keringkan pakaian secara natural selain daripada menggunakan mesin pengering. 

Jaga unit penghawa dingin anda

Bersihkan penapis penyaman udara anda kerana penapis yang kotor menggunakan lebih tenaga untuk bekerja lebih keras. Tetapkan suhu antara 22 dan 26 darjah Celcius untuk keselesaan optimum.  

Sejukkan rumah anda dengan mengurangkan haba dalaman 

Selain memadamkan apa-apa perkakas elektrik atau lampu yang tidak digunakan, anda juga boleh menggunakan langsir dan tirai untuk bilik anda teduh dari cahaya matahari. Apabila memasak, pastikan ada pengudaraan yang cukup supaya udara panas tidak beredar ke dalam bilik-bilik lain di rumah anda.  

Ganti peralatan yang lama

Peralatan baru umumnya lebih efisien daripada yang sebelumnya. Sebagai contoh, peti sejuk yang baru kebanyakannya menggunakan tenaga 40 peratus lebih kurang daripada model konvensional 10 tahun lalu.  

Periksa Penilaian Kecekapan Tenaga

Jika anda membeli peti sejuk baru, anda boleh membandingkan penilaian kecekapan tenaga sesetengah model yang terdapat di dalam negara. Diperkenalkan oleh Suruhanjaya Tenaga pada tahun 2005 secara sukarela, penilaian kecekapan tenaga dan program pelabelan menggunakan penarafan bintang kepada peti sejuk telah diadakan. Produk yang kurang kecekapan tenaga mendapat satu bintang dan produk yang paling berkesan mendapat  lima bintang.  

Cari Bintang Tenaga (Energy Star)

Begitu juga, apabila melihat untuk komputer anda  atau perkakas yang seterusnya, anda boleh melihat sama ada perkakas tersebut mempunyai logo Energy Star atau tidak. Peralatan yang mempunyai logo tersebut telah memenuhi garis panduan kecekapan tenaga yang ketat yang ditetapkan oleh Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat 'Agensi dan Jabatan Tenaga Amerika Syarikat. 





Untuk versi Bahasa Inggeris, klik di SINI


daftar affiliate FREE dan jana wang tambahan di SINI

Aqilah Tahir

Thank You for Spending Your Times Here. Until We Meet Again. Adios!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...